Är det egentligen någon skillnad mellan e-faktura och autogiro? Båda handlar ju om att det ska betalas pengar till något företag eller organisation. Det finns många olika betalningssätt som har liknande funktioner och används nästan på samma sätt, och det är även fallet med e-faktura och autogiro.
Skillnaden är dock att med e-faktura så får du en räkning eller faktura skickad till din internetbank som du aktivt får godkänna. Har du däremot godkänt en autogirobetalning dras pengarna till företaget eller organisationen automatiskt på förfallodagen.
Så med andra ord kan man likna e-faktura vid en pappersfaktura som du får i brevlådan fast du får den digitalt till din internetbank. Du behöver logga in på din internetbank för att granska fakturan och sedan klicka i att du godkänner betalningen så att det dras pengar från ditt bankkonto. Vissa banker erbjuder autobetalning utav e-faktura. Då läggs betalningen till det konto du har anmält och där kan du fram t.o.m. förfallodatum ändra beloppet som ska betalas om det skulle behövas.
Med autogiro har du godkänt att ett företag eller organisation får dra pengar automatiskt från det bankkonto du angett. Detta godkännande behöver du endast göra en gång för att betalningen ska vara mottagaren tillhanda på förfallodagen. Du behöver alltså inte gå in på internetbanken för att godkänna en betalning varje gång när du har ett autogiro, utan det sker automatiskt vid det tillfälle förfallodatumet är. Till skillnad mot e-faktura går det inte att ändra beloppet som ska betalas med autogiro. Det är ett förutbestämt belopp som dras från ditt konto vid varje betalningstillfälle.
Vad är en e-faktura?
En e-faktura är en faktura du får digitalt till din internetbank istället för att få den som pappersfaktura med posten. Får du fakturan digitalt slipper du fylla i det långa OCR-numret, beloppet, bank- eller plusgironummer, och förfallodatum då du ska göra en betalning via internetbanken.
Du behöver endast klicka i att du godkänner fakturan för alla uppgifter om hur pengarna ska hamna hos rätt betalningsmottagare finns redan ifyllt. Vill du se hur hela fakturan ser ut, för att granska alla detaljer, klickar du på dokumentet på din skärm så visas alla sidor på fakturan.
Vissa banker erbjuder även autobetalning utav e-faktura. Då läggs e-fakturan automatiskt upp för betalning till det konto du har angett. Du kan ändra beloppet på fakturan, även om du har autobetalning, fram till och med förfallodagen precis som du kan göra med en bank- eller plusgirobetalning där du fyller i alla uppgifter själv.
Hur får man en e-faktura?
För att kunna få en e-faktura måste du som sagt ha internetbanken i den bank där du har ditt eller dina konton. När du är inloggad på internetbanken kan du anmäla att du vill ha e-faktura under Beställa/Anmäla elektronisk faktura. Där finns också en lista på vilka företag som erbjuder e-faktura i landet och även många lokala företag som t.ex. bostadsbolag, kommuner, och elbolag, m.m.
Kostar det något att ha e-faktura?
Nej, e-faktura kostar ingenting. Ett fåtal företag och organisationer kan ta en aviavgift på e-fakturan, men det är väldigt ovanligt medan det däremot alltid tillkommer en aviavgift när du får en pappersfaktura.
Finns det några fördelar med e-faktura?
Ja, ur miljösynpunkt finns det stora fördelar eftersom företagen och/eller organisationerna inte behöver använda papper och kuvert som sedan ska transporteras långa sträckor med olika fordon längs våra vägar för att nå mottagaren. Detta är en stor anledning till att fler och fler företag och organisationer idag erbjuder e-faktura. Självklart kan du om det skulle behövas skriva ut fakturan själv och den ser då ut precis som den skulle ha kommit som pappersfaktura.
Många tycker att en annan fördel är att man slipper fylla i det oftast långa och krångliga OCR-numret. Bank-eller plusgironummer, förfallodatum, och belopp finns också ifyllt och klart så det är bara att trycka på godkänna betalning för att räkningen ska vara färdigbetald.
En annan fördel är att du har alla fakturor samlade på ett ställe. Vill du granska en faktura som du har betalt sedan tidigare för att t.ex. jämföra kostnaden, så kan du gå tillbaka på historik under elektroniska dokument så ligger alla e-fakturor samlade där.
Det kan också vara en fördel med e-faktura om du t.ex. är bortrest en längre tid utomlands och har tillgång till internet. Då behöver du bara logga in på internetbanken för att se dina e-fakturor och lägga in betalningar på dessa som vanligt.
E-postfaktura, vad är det?
En e-postfaktura är en faktura som du får skickad till din e-postadress i PDF-format istället för att få den i pappersform med posten. Vid betalning utav en e-postfaktura via internetbanken öppnar du upp PDF-filen för att se alla uppgifter som du behöver för att kunna genomföra en betalning.
Du skriver i OCR-nummer, belopp, bank- eller plusgironummer, och förfallodatum själv och inte som med en e-faktura där alla uppgifter finns klara för att godkännas vid betalning. Så tillvägagångssättet för att betala en e-postfaktura är detsamma som om du skulle ha en faktura i pappersform.
Hur fungerar autogiro?
Man kan säga att autogiro är en fullmakt för ett företag eller organisation att få dra pengar från ditt bankkonto. Om företaget eller organisationen har ett avtal med Bankgirots Autogiro kan du göra ett autogiromedgivande via din internetbank, direkt hos företaget/organisationen på en blankett eller deras hemsida.
Efter att du har lämnat in ett autogiro godkännande dras det automatiskt pengar på förfallodagen från det konto du har angett, vilket gör att betalningsmottagaren får sina pengar utan att du aktivt behöver göra något vid varje tillfälle betalning ska ske.
Du kan inte själv ändra beloppet som dras automatiskt med autogiro utan det är beloppet som företaget eller organisationen meddelat dig som kommer att dras från ditt bankkonto. Med ett autogiro behöver du alltså bara godkänna betalningen en gång, sedan sker det automatisk. Du kan när som helst stoppa ett autogiro godkännande och detta gör du också via din internetbank.
Är det någon avgift för att ha autogiro?
Nej, inga extra avgifter tillkommer med autogiro. I vissa fall kan däremot företaget ta en aviavgift, trots att du har autogiro, men det är väldigt ovanligt. Om det är så att de tar en aviavgift ska det framgå på kontraktet som betalningen gäller.
Hur beställer man autogiro?
För att få ett autogiro behöver företaget eller organisationen det gäller få ett autogiromedgivande från dig. Ett sådant medgivande gör du direkt via företaget/organisationen som erbjuder denna tjänst antingen via din internetbank, deras hemsida, eller med en blankett som företaget kan lämna ut till dig.
En del företag/organisationer kan även skicka en länk för bekräftelse via e-post. Vilka företag och organisationer som erbjuder medgivande via internetbanken hittar du där du anmäler att du vill ha autogiro. Man behöver lämna ett medgivande för varje autogiro man vill ha till varje företag eller organisation.
Finns det fördelar och/eller nackdelar med autogiro?
En utav fördelarna med autogiro kan vara det samma som med e-faktura, att miljön vinner på det eftersom det inte går åt en massa papper och kuvert som ska transporteras med olika fordon på våra vägar.
Du slipper att fylla i fakturans OCR-nummer, bank- eller plusgironummer, och förfallodatum samt att beloppet är detsamma varje gång fakturan ska betalas, om inget annat är bestämt vid autogiromedgivandet som t.ex. att beloppet minskar eller ökar under tidens gång. Skulle beloppet av någon annan anledning ändras är företaget eller organisationen skyldiga att meddela dig detta i god tid före förfallodagen.
Du behöver inte hålla reda på förfallodatum eftersom betalningen sker automatiskt från det konto du angivit, under förutsättning att tillräckligt med pengar finns på kontot på förfallodagen. Så även om du t.ex. är bortrest behöver du inte ens ha tillgång till internet, utan betalningen sköter sig utav sig självt precis som vanligt.
En nackdel som en del kan känna med ett autogiromedgivande är att man har lämnat ut en fullmakt till ett företag eller organisation som sedan har tillgång till ditt bankkonto via banken. Även om säkerheten är väldigt hög med ett autogiro, så känner en del människor obehag av att veta att någon annan än en själv kan komma åt ens personliga bankkonto för att föra över pengar. Det bör dock tilläggas att det inte är företaget som går in på ditt bankkonto utan det sköter Bankgirots Autogiro om. Men trots att många vet om det infinner sig ett obehag ändå när de inte har kontroll på överföringen aktivt själva.
Sammanfattning
E-faktura är en digital faktura som sänds till din internetbank, men du måste ansöka/beställa e-faktura via internetbanken och sedan logga in på internetbanken för att betala en e-faktura. Alla uppgifter finns förtryckta på en e-faktura så du behöver bara godkänna betalning efter att du har granskat fakturan.
Det går att ändra belopp och datum på en e-faktura om man skulle behöva det. Fördelen med e-fakturor är att alla fakturor finns samlade på ett och samma ställe. Vissa banker erbjuder autobetalning utav din e-faktura. En del företag och organisationer kan erbjuda dig att få en e-postfaktura. Det vill säga en PDF-fil med fakturauppgifter skickas till din e-postadress.
Autogiro är en form av fullmakt du ger ett företag eller organisation rätten att dra pengar automatiskt från ditt bankkonto. Företaget eller organisationen måste alltid få ett autogiromedgivande från dig innan de kan börja få betalt via autogiro. Det fyller du i antingen via internetbanken eller företagets hemsida.
Med autogiro behöver du inte logga in på internetbanken för att godkänna fakturan utan all betalning sker automatiskt. Miljön är den stora vinnaren när man har e-faktura och/eller autogiro. Man behöver inte hålla reda på långa och krångliga OCR-, bank-, eller postgironummer när man har e-faktura och/eller autogiro.