Är det någon skillnad mellan motorväg och motortrafikled? Samma regler gäller ju på de båda vägarna! Visst är det skillnad bl.a. hur många körbanor det finns och hur på- och avfarter ser ut. Om du är osäker på om det är en motorväg eller en motortrafikled som du t.ex. är på väg att köra upp på så var uppmärksam på vilken trafikskylt som visas eftersom de också skiljer sig åt.
Motorväg har dubbla körfält i båda riktningarna. En motortrafikled har bara ett körfält som är dubbelriktat. Motortrafikleden har en avfart som är kortare och oftast saknas det även accelerationsfält innan du ska svänga ut på leden.
Gemensamt för både motorväg och motortrafikled är att det endast är tillåtet för motorfordon, som går fortare än 40km/h, att köra på dessa vägar. Exempel på dessa fordon är bil, buss, lastbil, och motorcykel. Viktigt att komma ihåg är att du inte får köra en traktor eller moped på en motorväg eller motortrafikled, även om de skulle vara omgjorda så att de kan ha en hastighet som överstiger 40km/h.
Det är ofta väl tilltagna vägrenar på både motorväg och motortrafikled om man jämför med en vanlig riksväg eller europaväg. På en motorväg får vägrenen endast användas i nödfall för att t.ex. undvika en olycka eller om man har fått något fel på bilen. Glöm inte att sätta ut varningstriangel om du har blivit tvungen att stanna på vägrenen så att andra bilister kan upptäcka dig i god tid. Om man fått fel på bilen är det tillåtet att bogsera på vägrenen fram till nästa avfart.
Det är inte tillåtet att backa eller vända på en motorväg eller motortrafikled. Skulle det vara så att du kört fel måste du fortsätta till nästa avfart och svänga av där för att sedan ta dig till rätt plats där ifrån.
Viktiga saker att tänka på
Eftersom man kör i väldigt höga hastigheter på motorvägar och motortrafikleder är det extra viktigt att hålla avståndet till framförvarande bil så att man har chansen att undvika t.ex. en olycka om något oförutsett skulle hända längre fram. En vanlig orsak till en olycka är att man blivit fartblind och då missbedömer avståndet och samtidigt tror man att en hastig inbromsning tar kortare tid än den i själva verket gör.
När man kör på motorvägar och/eller motortrafikleder är det ofta långa sträckor som det inte händer så mycket runt omkring en utan allt ser likadant ut i flera mil. Vid sådana tillfällen är det lätt att tappa koncentrationen och bli trött, speciellt om det är mörkt eller dåligt väder. Så var uppmärksam på om du tappar koncentrationen för då är det en väldigt bra ide att svänga av vid nästa avfart och ta en paus från bilkörningen en stund.
Vad kännetecknar en motorväg?
En motorväg har alltid minst dubbla körfält i båda riktningarna med en mittremsa som skiljer de båda körriktningarna åt. Det är alltså en väg som är speciellt anpassad för höga hastigheter. Högst tillåten hastighet på svenska motorvägar är 120km/h om inget annat anges. På motorvägar finns också planskilda korsningar, korsningar i olika plan, för att trafiken ska flyta på utan stopp.
Trafikmärket för motorväg visar att det är skilda körfält och att det är planskilda korsningar genom att det är en bro som går över vägarna. Dessa trafikskyltar är gemensamma för hela Europa med vissa skillnader i utformningen i vissa länder.
Det är inte tillåtet för cyklister, gångtrafikanter, eller moped klass 1 och 2 att köra på motorvägar. Observera att detta även gäller på- och avfarter vid motorvägarna.
Att tänka på när man kör på en motorväg:
- Vägrenen används endast i nödfall som t.ex för att undvika en olycka eller för bogsering till närmaste avfart om man fått ett motorhaveri.
- Ligg alltid i höger körfält på motorvägen. Det vänstra ska bara används vid omkörning.
- Det är extra viktigt att hålla ett bra avstånd till bilen framför eftersom man kör i väldigt höga hastigheter på motorvägar.
Hur är det rekommenderat att köra på och av en motorväg?
Till de flesta motorvägar finns påfarter med accelerationsfält. Dessa fält är till för att du ska kunna komma upp i den hastighet som gäller för motorvägen så att du inte stör den andra trafiken på vägen.Trots att du kommer ifrån vänster när du ska köra in på motorvägen gäller inte väjningsplikt, utan det är ett samspel med den övriga trafiken som befinner sig på motorvägen, så att du så smidigt som möjligt ska kunna köra in i en lucka mellan bilarna. Glöm inte att visa med din blinker att du vill svänga in på motorvägen.
Befinner du dig på motorvägen och ser att ett fordon kommer körande på en påfart så kanske det bästa just då är att lägga dig i ytterfilen, om möjlighet finns, så att den andra bilen enkelt kan köra in i en lucka bredvid dig.
Vid avfarter från motorväg är det viktigt att i god tid visa med blinkers för de andra bilisterna bakom att du tänker köra ut på avfarten. Sänk inte hastigheten förens du har kommit ut på avfarten. Innan det kommer en avfart finns flera skyltar uppsatta som visar att det snart kommer en avfart.
Kan man se på motorvägarna när de är byggda?
Ja, det kan man bl.a. se på broarna som är byggda över motorvägarna eftersom de är olika utformade beroende på när de har byggts. Även på- och avfarter skiljer sig åt en del eftersom de var kortare och snävare byggda förr jämfört med idag.
Hur vet man att det är en motortrafikled?
Motortrafikled skyltas med ett trafikmärke med en stor bil. Det är för att visa att det är en särskilt byggd väg för t.ex. bilar, bussar, lastbilar, och motorcyklar. Det är alltså inte tillåtet för cyklister, gångtrafikanter, eller moped klass 1 och 2 att gå/köra på en motortrafikled. Motortrafikleden har oftast en körbana som är dubbelriktad. Du kan alltså få möte på en motortrafikled.
Det byggs numera många motortrafikleder som är så kallade “2+1-väg” för att motortrafikleder är väldigt olycksdrabbade. Det innebär att ett mitträcke/vajer delar de båda körbanorna åt och att det sedan blir växelvis ett eller två körfält i vardera riktningen. Detta gör man för att höja säkerheten i trafiken. Kännetecknet för att det är en motortrafikled när den är byggd som en “2+1-väg” och inte en vanlig väg är att det är mycket bredare vägrenar på en motortrafikled plus skylten för motortrafikled förstås.
Motortrafikleder är oftast fria från korsningar i samma plan för att trafiken ska flyta på utan hinder. Påfarterna till en motortrafikled är kortare än till en motorväg och saknar oftast ett accelerationsfält för att komma upp i den hastighet som gäller på motortrafikleden. Viktigt att komma ihåg är att det är väjningsplikt för att köra ut på en motortrafikled utan accelerationsfält.
Avfarterna är också kortare från en motortrafikled om man jämför dem med avfarter från motorvägar. Det är tillåtet att köra i vägrenen på en motortrafikled jämfört med motorväg där man endast får köra i nödfall.
Vilka gemensamma regler gäller för motorväg och motortrafikled?
Trots några små skillnader finns det också några likheter eftersom det ändå nästan är samma sak. Det är ganska vettiga saker så det är enkelt att komma ihåg:
- Det är inte tillåtet att backa eller vända på motorväg eller motortrafikled.
- Endast tillåtet att stanna eller parkera vid anvisade platser.
- Om man av olika anledningar behöver bogsera bilen så ska vägrenen användas fram till närmaste avfart.
- Det är endast tillåtet för bil, buss, lastbil, eller motorcykel att köra på motorvägar och motortrafikleder.
Hur tar sig djur över till andra sidan av en motorväg?
Motorvägar byggs ju ofta genom skog och mark där det vistas många djur. Vissa av djuren kanske har sin normala vandringsväg där motorvägen byggs. Numera har man det i åtanke och bygger också speciella passager för djur där de kan ta sig över. Dessa passager kan vara i form av en gångbro över en motorväg som även människor kan använda.
Ett annat exempel på passage är dräneringsrör, som man har tänkt till lite extra på var de ska placeras, så att grodor och paddor kan ta sig fram och tillbaka under motorvägen.
Vad gäller när man tänker köra bil i Europa?
Det skiljer sig väldigt mycket mellan de olika länderna i Europa. Inte själva körandet på vägarna som är i princip detsamma som här i Sverige, utan mera vilken utrustning de kräver att bilen har, miljözoner, trängselavgifter, och vad man behöver för försäkringar o.s.v.
Detta är bara några exempel på vad man behöver ta reda på innan man ger sig iväg. Så tipset blir att göra upp en bestämd rutt och ta sedan reda på vad som gäller i respektive land. Vad som alltid kan vara bra att ta med oavsett vilket eller vilka länder man tänker bila i så är det pass, körkort, bilens registreringsbevis, betalkort, och kontanter i utländsk valuta.
Sammanfattning
En motorväg har alltid dubbla körfält i båda riktningarna medan en motortrafikled har ett körfält som är dubbelriktat. Om motortrafikleden är byggd som en “2+1-väg” är det växelvis 1 eller 2 körfält. Det är endast tillåtet för bilar, bussar, lastbilar, och motorcyklar att köra på motorvägar och motortrafikleder.
Man har väjningsplikt när man ska köra in på en motortrafikled från påfarten. Men när man kör in på en motorväg från ett accelerationsfält är det samspel med de andra trafikanterna som gäller. Det är extra viktigt att hålla avståndet till framförvarande bil eftersom man håller väldigt höga hastigheter på motorvägar och motortrafikleder. Det är inte tillåtet att vända eller backa på motorvägar eller motortrafikleder. På både motorväg och motortrafikled är korsningarna i olika plan så att trafiken flyter på smidigt utan stopp.