Vilken skillnad finns det mellan skola för vuxna och för barn?
Skolplikt kontra frivillighet
En annan skillnad mellan grundskola och vuxenutbildning är att barnen har skolplikt medan vuxenutbildningen är mer eller mindre frivillig, även om en del vuxna kan känna sig tvungna att studera på grund av exempelvis arbetslöshet.
Vilken ålder är unga vuxna?
Personer räknas som unga och unga vuxna när de är 16–29 år.
Vad är typiskt normen för att räknas som vuxen tycker du?
Som vuxen kan tankarna kanske gå till vad framtida arbetsgivare kan komma att tycka. Som vuxen är inte heller behovet av bekräftelse lika stort, eller behovet av att få känna att man hör till. Som vuxen känns vetskapen om att man inte kan bli omtyckt av alla okej.
Hur har synen på barn och barndom förändrats genom tiderna?
Fram till 1700-talet ansågs barnet vara bärare av arvsynden. För att få bort det onda som det bar med sig från födseln behövde det fostras, vilket gjordes med metoder som aga. Trots att synen blev något humanare genom århundradena fortsatte den i dag oacceptabla uppfostringstaktiken ända in på 1900-talet.
Hur är skolgången?
Skolplikt innebär att barn måste gå i skolan och delta i den verksamhet som anordnas där. För att inte behöva gå till skolan ska barnet ha ett giltigt skäl, till exempel sjukdom eller ledighet som skolan beviljat. Rätt till utbildning innebär att barn som omfattas av skolplikt har rätt till kostnadsfri utbildning.
Vem går i specialskola?
Specialskolan är till för elever som till exempel har hörselnedsättning, synnedsättning, grav språkstörning eller kombinationer av flera funktionsnedsättningar. Undervisningen motsvarar i stort den utbildning som ges i grundskolan. Specialskolan består av 10 årskurser. Det finns regionala och nationella specialskolor.
När slutar man vara ung vuxen?
Övergången från ungdomsår till att vara vuxen är inte alltid så knivskarp. I lagens mening är man myndig när man fyller 18 år.
När slutar man vara ung?
Enligt den är ungdomar alla människor upp till 25 år, ibland ännu äldre. 25 är gränsen för att söka de flesta ungdomsstipendium och för att delta i olika utbytesprogram för unga finansierade av EU. Den andra definitionen är juridisk och används av socialtjänst, polis och andra myndigheter.
Varför talar ungdomarna annat språk?
– Ungdomar markerar tydligt att de inte talar så med vuxna. Det finns ett behov av att markera gemenskap gentemot vuxensamhället. Och medvetet gör man det lättast med orden. I vissa situationer kan man tala mycket ungdomsspråk.
Hur vet man att man är vuxen?
I Sverige och de flesta andra västerländska samhällen är denna ålder i lagens mening uppnådd vid 18 års ålder, vilket också brukar kallas myndighetsålder. Vuxen kan också innebära att en person har nått full mognad. Den mentala, kroppsliga och sociala utvecklingen till vuxen kan pågå ända till 20–25-årsåldern.
Vad använder vuxna internet till?
Sex av tio (63 procent) har en egen dator och de flesta använder internet för att titta på film/video och lyssna på musik. Nästan åtta av tio, 77 procent, av barnen på mellanstadiet använder sociala medier för att bygga en digital identitet. Bildbaserade sociala medier är mest populära i den här åldern.
Resultatet visar att sociala medier har en negativ påverkan som till exempel försämrad självkänsla och kroppsuppfattning. Överdriven användning av medierna leder till ett beroende som i sin tur kan vara en bidragande faktor till psykisk ohälsa hos ungdomar och unga vuxna.
Hur har synen på föräldraskap utvecklats?
– Barnen själva har också fått högre status och självbestämmande i relation till föräldrarna än de hade för cirka 100 år sedan. Samhället har även blivit mer mångkulturellt vilket skapat mer mångfacetterade former av familj och föräldraskap .
Hur har synen på barn och fostran har förändrats från 1800-talets början till idag 2020 när det gäller skolan?
Barnen blev med den nya skollagstiftningen under 1800–talets senare hälft tvungna att tillbringa allt större del av sin uppväxt i skolan. I många landsbygdskommuner undvek föräldrarna i det längsta att skicka barnen dit. Det var dock inte möjligt att stanna hemma av vilka skäl som helst.
Hur har synsätt på barns svårigheter förändrats genom tiderna?
Resultatet pekar på att bemötandet av barn i behov av särskilt stöd har stor betydelse för deras lärande och utveckling. Tidigare forskning visar också på att synsättet och bemötandet av barn i behov av särskilt stöd har förändrats genom tiderna.
Skillnaden mellan barn och vuxen
Barn är inte små vuxna
Leka och skapa berättelser