Idag handlar väldigt mycket om marknadsföring och försäljning, men visst kan begreppen kännas en aning förvirrande ibland. Det finns ju till exempel många varianter av försäljning – på nätet, i butik, direktförsäljning, telefonförsäljning och så vidare.
Detsamma gäller marknadsföring, det finns mängder av olika sätt att marknadsföra någonting på. I reklamer av olika slag, genom att berätta direkt för människor om produkten eller tjänsten eller på internet till exempel. Men hur vet vi egentligen vad som är försäljning, och vad som är marknadsföring?
Det ska vi svara på. Vi ska berätta om skillnader, likheter och hur det hänger ihop. Vi ska även kolla närmare på olika sätt att marknadsföra, och olika sätt att sälja.
När du har läst igenom allting så kommer du att veta allt du någonsin har velat veta om såväl marknadsföring som försäljning, och mer därtill. Men först ska vi gå rakt på sak och reda ut vad som egentligen är skillnaden mellan marknadsföring och försäljning.
Marknadsföring och försäljning
Marknadsföring ger inte intäkter omedelbart, men eventuellt på sikt. En försäljning genererar alltid intäkter och gör det dessutom omedelbart.
Både marknadsföring och försäljning är ganska breda begrepp, som innefattar väldigt mycket. Som vi var inne på tidigare så finns det många olika varianter på både marknadsföring och försäljning.
När det gäller marknadsföring så kan det vara allt från att någon berättar om en produkt eller tjänst för dig, till reklamer på tv eller annonser i tidningar och på andra ställen.
Och när det gäller försäljning så kan det vara telefonförsäljning, fysiska butiker, butiker på internet, direktförsäljning och mycket annat. Såväl marknadsföring som försäljning innefattar alltså en hel del.
Marknadsföring är…
All information du får om produkter, tjänster eller företag där syftet är att du ska upptäcka tjänsten, köpa något eller liknande.
Om en vän berättar om sitt senaste köp, eller om någon klagar på någonting för dig, då är det inte marknadsföring. Då handlar det snarare om åsikter, rekommendationer och liknande. Marknadsföring kommer från ett företag eller någon som jobbar med företaget på något sätt.
Försäljning är…
Också väldigt brett och kan vara svårt att beskriva enkelt, eller kort och koncist. Försäljning, helt enkelt, är ett köp, när någon köper en vara eller en tjänst. Det innebär alltså, som vi nämnde tidigare, en direkt intäkt. Marknadsföring kan leda fram till en intäkt, men det blir inte alltid det. Försäljning innebär däremot alltid en omedelbar intäkt.
Marknadsföring och försäljning hänger ihop
Syftet med marknadsföring är att det ska leda fram till försäljning, så marknadsföring är alltså ett första steg mot en försäljning. Men med det sagt så krävs det inte alltid någon marknadsföring för att det ska bli en försäljning.
Låt oss säga att någonting du använder ofta går sönder, och du tänker att du måste köpa en ny. Därefter går du till en butik och köper det, eller beställer produkten från internet. Då är det inte marknadsföring som ledde fram till försäljning.
Om du däremot ser en reklam på tv eller i en tidning som handlar om en produkt, och du bestämmer dig för att köpa den, då var det marknadsföringen som gjorde att det blev ett köp.
Så fungerar alltså marknadsföring. Dess syfte är att du ska bli intresserad av att köpa en produkt eller tjänst, antingen direkt eller vid ett senare tillfälle. Du ska åtminstone veta att den här produkten eller tjänsten finns, ifall du behöver den senare.
Men marknadsföring kan även handla om ett företag, som säljer flera olika produkter eller erbjuder flera olika tjänster. Då handlar marknadsföringen inte om en specifik produkt eller tjänst, men syftet är fortfarande att du ska få kännedom om detta företag och vad de gör för något.
Egentligen kan marknadsföring handla om precis vad som helst. Det gemensamma är att marknadsföring sprider information.
Förutom försäljning av olika produkter och tjänster kan marknadsföring ha fler syften, som en organisation av något slag som vill värva medlemmar, en församling som vill sprida information och så vidare. Marknadsföring kan alltså vara nästan vad som helst, det kan göras på många olika sätt och syftet kan variera till viss del.
Hur fungerar marknadsföring i praktiken?
I stort sett allt kan marknadsföras. Ett företag eller en produkt till exempel, som vi har varit inne på tidigare.
Egna företagare kan marknadsföra sig själva, religiösa samfund, organisationer, idrottsklubbar, andra klubbar – ja, allt kan marknadsföras. Alla som vill sälja, hitta nya medlemmar, få bidrag till någonting, berätta något och så vidare kan marknadsföra det.
Det finns väldigt många olika sätt att marknadsföra någonting på. Idag är sociala medier ett populärt sätt att marknadsföra saker på. Även detta kan göras på olika sätt, på olika sidor och genom att dela länkar och så vidare.
Hemsidor kan också fungera som marknadsföring. I dag har nästan alla företag en hemsida, och det handlar delvis om marknadsföring – men även om att kunder eller potentiella kunder ska kunna hitta information om företaget och det de erbjuder, samt hitta kontaktuppgifter.
Om det är du själv som är ”produkten”, det vill säga att du är skådespelare, artist, föreläsare, frilansjournalist eller någonting annat, så skriver du istället om sig själv. Det blir som ett CV ungefär.
Visitkort kan kännas förlegat och omodernt, men det är ändå ett sätt att marknadsföra, och det kan fungera rätt bra. Du kan till exempel lämna visitkort på olika ställen där folk ser dem, till exempel i olika butiker eller caféer, om ägaren godkänner det vill säga.
Att trycka broschyrer är också ett sätt att marknadsföra, och även dessa kan läggas på olika ställen där man får tillåtelse att lämna några. Eller affischer för den delen, men då bör man tänka på att man inte får sätta upp sådant vart som helst.
Nyhetsmail och nyhetsbrev har väl de flesta hört talas om. Det är också en form utav marknadsföring.
Men marknadsföring är ingenting som riktar sig enbart till nya kunder, utan kan lika gärna vända sig till befintliga kunder.
Hur fungerar försäljning i praktiken?
Precis som med marknadsföring så kan försäljning göras på många olika sätt. I fysisk butik eller online, från kataloger, via telefon och annonser. Privatpersoner kan bedriva försäljning av varor via annonser marknader. Även MLM - Multi Level Marketing - är populärt, trots att det är kontroversiellt.
Ja, det finns som sagt många olika typer av försäljning. Ovan nämnda är endast några få exempel. Men för att förklara det enkelt så är försäljning allting där ett köp görs; oavsett om det sker i en butik, på internet, genom telefon, genom att skicka in en beställning med posten, i dörren, på en marknad eller vart det än kan vara.
Försäljning finns helt enkelt överallt och kan fungera på många olika sätt.
Sammanfattning
Marknadsföring och försäljning hänger ofta ihop, eftersom syftet med marknadsföring ofta är försäljning.
Men det är inte alltid så. Marknadsföring handlar om att informera. Det kan handla om att informera om ett företag, ett produkt, en person, en organisation, en händelse eller om vad som helst egentligen.
En försäljning är ett köp, när en part får en vara eller tjänst i utbyte mot en summa pengar.
Så skillnaden mellan marknadsföring och försäljning är att det sistnämnda ger en omedelbar intäkt, medan det förstnämnda kanske inte ger någon intäkt överhuvudtaget.