Sommardäck har en speciellt utvald gummiblandning som ger fantastiskt grepp och kontroll både på torra och våta vägar under varmare förhållanden. Vinterdäck ger ett mycket bra grepp på vägbanor som är täckta av snö och is, samt även på våta vägar vid kyla.
Hur vet man om det är sommar eller vinterdäck?
Sommardäck är däcken du ska använda när det inte är vinterväglag. Vinterdäck är märkta med ”MS” (Mud and Snow) och finns i 2 varianter: Dubbdäck = bra grepp på snö och isigt underlag, sliter dock hårt på vägarna. Friktionsdäck = bra grepp på snö och lite sämre på is, sliter mindre på vägarna.
Vad är all around däck?
Allrounddäck eller året-runt-däck benämns normalt däck som ska fungera året runt. I praktiken finns det inga bra funktionella allrounddäck för vårt nordiska klimat.
Får man köra med sommardäck och vinterdäck?
1 april till 30 november = om det inte är vinterväglag ska du använda sommardäck. 1 dec till 31 mars = du måste enligt lag ha vinterdäck. 1 oktober till 15 april = om det är vinterväglag så får du enligt lag använda dubbdäck.
Hur stor skillnad gör vinterdäck?
Bättre däck på fem år
Den största skillnaden märks bland dubbfria däck som blivit i snitt 19 procent bättre på is och 14 procent bättre på snö när det gäller bromssträcka till stillastående från en fart på 50 kilometer i timmen.
Hur ser jag om det är vinterdäck?
Godkända vinterdäck är märkta
Ett godkänt vinterdäck är ett däck som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF). Men det är inte så enkelt. Ett däck kan vara märkt med MS utan att vara ett godkänt vinterdäck.
Hur vet man om däcken är vinterdäck?
Däck som är märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller ”Mud and Snow” och är särskilt framtagna för vinterkörning anses som vinterdäck på bilar med en totalvikt av högst 3 500 kg fram till och med 30 november 2024.
Vad är åretrunt däck?
Året runt däck eller allrounddäck kallas normalt de däck som ska fungera året runt. Till vårt nordiska klimat finns det i praktiken inga däck som är bra både på vintern och på sommarn. Därför kan vi inte med gott samvete kategorisera något däck som året runt däck.
Hur bra är åretrunt däck?
Fördelar med året-runt–däck
Det gummi som året-runt–däck tillverkas av är vanligtvis hårdare än det i nordiska vinterdäck, men inte fullt lika hårt som gummit i sommardäck. Gummiblandningen gör därför att året-runt–däck har bättre egenskaper för körning på barmark än både dubb- och vinterdäck har.
Hur länge håller all around däck?
Gummiblandningen i däckets slitbana hårdnar med tiden, vilket förändrar däckets egenskaper. Den allmänna uppfattningen i däckbranschen är att däck som inte används och förvaras korrekt behåller sina ursprungliga tekniska egenskaper i upp till fem år.
Är det farligt att köra på sommardäck när det är snö?
Året runt-däck kan vara ett alternativ om det bara fryser på ibland. Vi rekommenderar att man inte använder sommardäck om det finns snö, is eller om det ofta är frysgrader. På vintern ska du ha vinterdäck på din bil.
Vilken temperatur klarar sommardäck?
Farligt med sommardäck när det är kallt
– Sommardäck har en hårdare gummiblandning än vinterdäck och när temperaturen är lägre än +5 grader blir gummiblandningen ännu hårdare. Det gör att sommardäck ger betydligt sämre grepp än vinterdäck i kylan.
Vad händer om man kör med sommardäck på vintern?
Om polisen ertappar dig med sommardäck fast det är snö eller is på vägen eller om du har dubbdäck när det inte är tillåtet riskerar du böter på upp till 1 000 kronor. Polisen kan också välja att utfärda en varning om det inte är uppenbart att du begått ett fel.
Hur mycket hjälper vinterdäck?
Dubbdäck ger bättre väggrepp på våt is. På lös snö har dubbfria däck bättre väggrepp än dubbade däck. Dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen, vilket gör att du är rustad för vinterväglag när den första förrädiska halkan kommer.
Hur många mil håller dubbdäck?
Med tanke på att ett dubbdäck beräknas hålla i 3.000 mil är resultatet alarmerande. – Nu ska man veta att testkörningen var på asfalt, och inte på is eller snö. Slitaget blir väldigt stort då. Men de flesta vinterdäck körs ju inte alltid på vinterunderlag.
Vilka vinterdäck är sämst?
Både Triangle-däcket och Nankang Ice Activa får mycket dåligt betyg i Aftonbladets vinterdäckstest. Det enda som är bra är egenskaperna på torr asfalt och då kan man så klart fundera över meningen med att köpa ett dubbdäck överhuvudtaget… Undvik!
Bythjul däcktest: Vad är skillnaden mellan vinterdäck & sommardäck?
Sommardäck & Vinterdäck: Regler & Mönsterdjup (Körkortsteori)
Bythjul Däcktest: Vinterdäck mot sommardäck