SVAR: Etylenglykol finns i tre varianter: Blå glykol – bildar en skyddande hinna i motorn som motverkar korrosion. Röd, gul eller orange glykol – innehåller organiska syror som tar hand om de restprodukter som bildas och motverkar därigenom korrosion.
Vad händer om man blandar röd och blå glykol?
Det bör man inte göra då det är olika sorter. Blandas dem kan det bildas klegg. Grön och blå är dock ”samma”.
Kan man blanda blå och röd kylarvätska?
Bilar (som tex WV)som ska ha röd vätska i får man inte köra på tex blå.
Vilken glykol är blandbar?
Därför bör man inte blanda olika kylvätskor – särskilt inte etylen och propylenglykol, även om basprodukten i sig, egentligen är blandbar. Men olika tillsatser och egenskaper kan då slå ut varandra. Blandningen vatten och glykol ska vara 50/50 – också vid påfyllning!
Varför är det olika färger på glykol?
Både etylen- och propylenglykol är färglös. Det är tillverkaren som färgsätter glykolen med olika färge efter eget tycke. I handel finns blå, gul, grön och röd. Det går således inte att skilja de olika typer från varandra med hjälp av färgen.
Vad händer om man häller i fel glykol?
Om du blandar ihop fel slags glykol kan kemikalierna reagera med varandra, glykolens rostskyddande egenskaper förstöras, metallen i motorn frätas och det kan också bildas en sörja som sätter igen kylsystemet.
Vad kan hända om man blandar kylarvätska?
Koncentrerad vätska ska för bästa effekt och frysskydd blandas 50/50 med vatten. Vid högre koncentration försämras värmeupptagningsförmågan och blandar man i mindre försämras korrosionsskyddet och frysskydd.
Kan man blanda olika kylarvätska?
Att ha en annan glykol är alltså i sig inte skadligt, men det är viktigt att veta vilken typ det är och att man byter i tid. De flesta moderna glykoler är kompatibla med de packningsmaterial och legeringar som finns i motorer i dag.
Kan man blanda olika typer av glykol?
För att undvika sammablandning brukar tillverkarna färgsätta dem. Därför blir kylvätskan ofta rostbrun om man blandar röd och grön glykol. Men detta är alltså inte konstigare än att blanda röd och grön målarfärg. I en nödsituation går de flesta glykolkvaliteter alldeles utmärkt att blanda.
Hur vet jag vilken glykol jag ska ha?
Titta i instruktionsboken för din bil. Där ska det stå vilken typ av glykol som passar bäst. Har du aluminium i motorn måste du använda en glykol som är anpassad för det. Annars kan glykolen förstöra aluminiet.
Vilken kombination är riktig glykol?
Fyll då på med 50/50-blandning av vatten och glykol. Glykolen har i uppgift att sänka fryspunkten och skydda mot rostangrepp på motorn. Blå glykol – bildar en skyddande hinna i motorn som motverkar korrosion.
Vilken glykol ska jag ha till min bil?
Du kan se på färgen av kylarvätskan vilken glykol som just din bil använder då den antingen är blå eller rosa. Stegen du ska ta är att köpa rätt kylarvätska eller blanda till rätt kylarvätska och fylla på i behållaren utan att det blir för mycket och sedan skruva på locket igen.
Vad är skillnad på grön och blå glykol?
Detta eftersom både etylen och propylen glykolen kan vara grön eller blå, röd glykol brukar oftast vara longlife glykolen men inte heller där kan man vara säker eftersom glykol är färglöst så är det upp till tillverkaren att bestämma vilken färg dem vill ha.
Kan man blanda gul och blå glykol?
De skall inte blandas. Om du inte vet vad som finns i ditt kylsystem just nu så tömmer du systemet, spolar ur systemet och återfyller med etylenglykol av ett och samma märke.
Kan man blanda röd och gul glykol?
Oftast är etylen glykol blå, grön eller gul, och propylen glykol röd och kallas för G12 och G13 om jag minns rätt. Men som det sas ovan så kan du vist blanda vilken färg som helst bara det inte är etylen och propylen glykol som blandas.
Hur väljer du rätt Glykol? (blå/grön/röd) Kan man blanda?
Byta kylarvätska, vilken färg skall man välja?
Glykol grundutbildning